Activiteiten
Ruimtereis
Wij zijn op ruimtereis geweest! Het begon allemaal met een gesprek over astronauten. De kinderen hadden er genoeg ideeën over, bijvoorbeeld wat voor pak een astronaut aanheeft en wat hij nodig heeft. Dus we gingen een tekening maken van een astronaut. Maar hadden we het nu wel goed gedaan en niks vergeten? We besloten om in de boeken te kijken en te zoeken naar informatie. Er was genoeg te vinden. En wat bleek, er was natuurlijk nog het één en ander vergeten. We kwamen er bijvoorbeeld achter dat in het pak van een astronaut een zakje zit om de urine in op te vangen. En dat hij een camera bij zich heeft en nog veel meer.
Daarna bedachten we wat we zelf mee zouden willen nemen als we op ruimtereis zouden gaan. Iedereen maakte een eigen lijst en we hadden ook een groepslijst. Daarop stonden dingen als een mp3-speler, een planetscanner, pen en papier om aantekeningen op te maken, een camera en zelfs een naakte molrat om proefjes mee te kunnen doen. Alles was nu in orde. We wisten wat we aan moesten en wat we mee wilden, maar hoe gingen we reizen? Met een raket? Dat bleek een ruimteveer te heten of een space-shuttle. Na goed de boeken bestudeerd te hebben bleek dat een ruimteveer bestaat uit een aantal delen: twee stuwraketten, één heel grote brandstoftank en het vliegtuigje. Dat vliegtuigje wordt ook wel orbiter genoemd.
De kinderen kregen hun eigen ruimtestation en moesten dus hun eigen ruimteveer bouwen. Er is heel wat geknutseld, gevouwd en gelijmd. Tot slot een laagje verf erover en de ruimteveren waren klaar.
10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0: Ignition: Time voor lift-off.

Ieder groepje ging naar zijn eigen planeet. De kinderen zochten allerlei informatie over hun planeet. Daarna gingen we bij elkaar op bezoek en vertelden zij aan de anderen wat de bijzonderheden waren van de planeet. Zo vertelden ze over Mercurius dat die planeet het dichtst bij de zon staat. Het is aan de ene kant erg warm en aan de andere kant erg koud. Venus wordt wel de zusterplaneet van de Aarde genoemd, omdat ze bijna even groot zijn, maar op Venus zouden geen mensen kunnen leven. Het is er ontzettend heet en er zijn giftige dampen. Venus wordt ook de herdersster genoemd, omdat de herders vroeger bij het zien van Venus het tijd vonden om de schapen naar binnen te brengen. Mars is een rode planeet. Hij is rood, doordat er ijzer in de grond zit en dat is verroest.

Jupiter is de grootste planeet en bestaat uit gas.
Er is een rode vlek te zien en dat is een storm die al honderden jaren woedt. Saturnus heeft prachtige ringen en ook een paar manen. Uranus is de zevende planeet en staat op zijn kant. Hij is waarschijnlijk scheef komen te staan door een botsing tegen een ander hemellichaam.  Neptunus is een mooie blauwe planeet. De blauwe kleur komt door de stof methaan. Als laatste is Pluto, maar dat is geen planeet meer. Het is een dwergplaneet. Het is er erg koud!

Na elke 'rondleiding' mochten de anderen vragen stellen en vragen van de presenterende groep beantwoorden. Dit werd met groot enthousiasme gedaan.

Na deze presentatie maakte iedereen een 'foto' van planeet, wat een tekening werd. De informatie en de foto werden in het ruimtereis-dagboek geplakt.
Toen was het tijd voor de terugreis naar de Aarde. De Aarde is de enige plek waar leven is. Hij draait in ongeveer 365 om de zon. Na deze ruimtereis wisten we al veel, maar wilden meer weten. Daarom hebben we gevraagd of een sterrenkundige -meneer Lahues - bij ons op bezoek wilde komen. Die meneer wist vanalles en nog wat over de sterren en het zonnestelsel. Uiteindelijk wilden we ook graag met de ouders op reis en hebben we ze met een kaartje uitgenodigd. Dat werd een geweldige presentatie.




































Dolfijnen, Jutters, Matrozen, Otters, Robbenplaat, en Walvisbaai.


De onderbouw op ruimtereis

 

Op maandag 23 maart zijn we begonnen. Door een prachtig prentenboek voor te lezen, werden de kinderen enorm geprikkeld en volgden er indrukwekkende kringgesprekken. Een gesprek over de afstand van de aarde, de vorm van de maan, de zon en de maanverduistering ... werkelijk van alles kwam aan de orde.

Op het bord verscheen een woordweb over de maan, ruimte, enz. Soms is het jammer dat er dan ook nog taal en rekenen gedaan moet worden, maar gelukkig kun je bij rekenen natuurlijk ook praten over afstanden, kilometers, afstanden, enz.

Die dag werd er ook begonnen met knutselen. Elk kind maakte een ruimtevaarder; ieder kind kreeg een fotootje van zichzelf en dat was het uitgangspunt voor je zelfportret als ruimtevaarder. Er werden ook prachtige schilderijen van raketten gemaakt. Tussendoor werden er natuurlijk veel wetenswaardigheden aan elkaar uitgewisseld. Er kwamen teksten bij: "Als ik een ruimtevaarder was dan......... ." Er werd nog meer geknutseld: raketten, space shuttles en ook UFO's ... de groepen werden steeds mooier.

Eén van de kinderen uit Ketelbinkie had een apparaat meegenomen, een soort beeldscherm waarop je driedimensionaal het heelal kon zien. Veel groepen hebben ervan kunnen meegenieten. De betrokkenheid voor dit onderwerp was groot. Kinderen namen van alles van huis mee: boeken (van de bieb), raketten, glow in the darksterren, enz.

Er werd niet alleen maar gewerkt, geknutseld, maar ook gezongen over de ruimte!

We hebben ook 'een deskundige' op bezoek, helemaal gekleed in een astronautenpak. De kinderen hadden van te voren vragen bedacht en mochten die toen stellen. Het werd een heel leuke presentatie! Een astronaut is ook maar een mens en kan dus niet alles weten ... hij wist niet precies wat de letters van NASA betekenden, maar dat kwam hij later in elke groep weer vertellen.

 

Dit is een leuke manier van onderwijs ... leren uit interesse én van en vooral met elkaar.

 

De afsluiting van het verhalend ontwerp over de ruimte vond plaats in 't Dek. Er waren veel ouders. Er werden dingen verteld, sommige groepen lieten gemaakte knutselwerkjes zien, er werd gezongen en er werd zelfs gedanst op het liedje van de Moonwalk!